• -Gör en veckomatsedel. Bestäm en gång i veckan vad ni ska äta under resten av veckan, och håll er till det.
  • -Planera dina inköp, och undvik att köpa saker spontant. Då är risken större att onyttiga saker slinker ner i varukorgen. Av den här anledningen kan det vara smart att köpa maten på nätet. Då kan man planera i lugn och ro, undvika onyttiga inköp, och gärna handla utifrån sin veckomatsedel. Ofta får man betala en avgift för att få maten levererad, men om man undviker onyttiga och onödiga inköp
  • -Gör matlådor och ta med till jobbet eller skolan. Har du svårt att hitta information finns det bra recept här på sajten.
  • -Undvik i möjligaste mån hel- och halvfabrikat. Att laga maten från grunden, även om den är enkel, gör det mycket enklare att hålla koll på vad man egentligen stoppar i sig.

Protein

Idag går det att köpa nästan vad som helst med tillsatt protein, från Mars och Snickers till kokosvatten. Men hur mycket protein behöver man egentligen? Det beror till stor del på hur mycket man tränar.

Man hör ibland att det räcker med vanlig mat för att få i sig tillräckligt med protein. Men detta beror på vad man menar med vanlig mat, och hur mycket man tränar. Den som inte tränar får med största sannolikhet i sig tillräckligt, men om man tränar behöver man åtminstone 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Tränar man hårt kan man behöva upp till tre gram per kilo kroppsvikt.