En fit kasse

Kosten har stor betydelse för den som vill komma i form. Så genom att gå igenom din matkasse kan du förbättra din hälsa ordentligt. Vissa saker ska bort, andra bör du kanske lägga till.

Vad har du i matkassen? Finns där mycket s.k. högbelönande mat, med mycket fett, snabba kolhydrater och socker i flytande form (juice, läsk etc). Eller ligger fokus på grönsaker, bra proteinkällor och långsamma kolhydrater? Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och även för hur mycket vi väger. Faktum är att kost spelar större roll än motion för vikten. Och även om det är bättre att vara lite överviktig och träna än att vara normalviktig och inte träna, så är övervikt en stor risk för hälsan. Idag dör fler människor i världen av övervikt än av undernäring.

Matkassar utanför Coop Forum

Det spelar också stor roll för hälsan var på kroppen som fettet sitter. Midjemått är en av de viktigaste hälsoindikatorerna, eftersom bukfetma är en av de farligaste formerna av fetma. Till skillnad från BMI, som är det vanligaste måttet på övervikt, påverkas inte midjemåttet av muskelmassan. Muskler väger som bekant mer än fett.

De flesta av oss äter för mycket, men vi äter även fel. Det går att äta mer och ändå gå ned i vikt. Vad vi äter är på många sätt viktigare än hur mycket vi äter. Dessvärre vill inte handlarna att vi ska äta nyttigt. Den onyttiga maten är ofta den med bäst marginaler. Det är därför godiset är placerat närmast kassorna i mataffären – ingen nämnd och ingen glömd – för att vi ska bli sugna när vi står i kön och väntar på att få betala.

 
 

Några tips

  • -Gör en veckomatsedel. Bestäm en gång i veckan vad ni ska äta under resten av veckan, och håll er till det.
  • -Planera dina inköp, och undvik att köpa saker spontant. Då är risken större att onyttiga saker slinker ner i varukorgen. Av den här anledningen kan det vara smart att köpa maten på nätet. Då kan man planera i lugn och ro, undvika onyttiga inköp, och gärna handla utifrån sin veckomatsedel. Ofta får man betala en avgift för att få maten levererad, men om man undviker onyttiga och onödiga inköp
  • -Gör matlådor och ta med till jobbet eller skolan. Har du svårt att hitta information finns det bra recept här på sajten.
  • -Undvik i möjligaste mån hel- och halvfabrikat. Att laga maten från grunden, även om den är enkel, gör det mycket enklare att hålla koll på vad man egentligen stoppar i sig.

Protein

Idag går det att köpa nästan vad som helst med tillsatt protein, från Mars och Snickers till kokosvatten. Men hur mycket protein behöver man egentligen? Det beror till stor del på hur mycket man tränar.

Man hör ibland att det räcker med vanlig mat för att få i sig tillräckligt med protein. Men detta beror på vad man menar med vanlig mat, och hur mycket man tränar. Den som inte tränar får med största sannolikhet i sig tillräckligt, men om man tränar behöver man åtminstone 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Tränar man hårt kan man behöva upp till tre gram per kilo kroppsvikt.